25/10/2010

Variser ja tölner


24. oktoobri jumalateenistus
Variser ja tölner

"Ma otsisin Issandat ja Tema vastas mulle
ning tõmbas mu välja kõigist mu hädaohtudest. Ps 34:5

Jumalateenistuse alguses kõlavad laulud: "Kogu hing laulab vaid Sulle..." ja "Armastuse imevägi..." Seejärel loeb Jumalasõna ja teeb alguspalve Tiiu Jääger.

Tiiu Jääger

Pärast ühislaulu: "Oh kui helde on me Jeesus..." jagab sõna Erich Tõkke ning lauldakse "Ligemale ikka, Issand tõmba mind..."

Erich Tõkke

Pärast teateid võetakse kokku ohver ja lauldakse: "Jeesusele tahan tuua..." ning "Kaugel olin oma Päästjast..." Seejärel jutlustab pastor Joosep Tammo palveelu probleemidest variseri ja tölneri näitel. Lk 18:9-14

Pastor Joosep Tammo

Kõik me soovime olla õiged ja tublid kristlased, kelle palveelu on püsiv ja kelle sõnad ning teod langevad kokku. Kuid Jeesus ütleb meile tähendamissõnas tölnerist ja variserist, et isegi intensiivses palve- ja vaimuelus varitseb ohte, mis takistavad sügavat suhet Jumalaga.
Sõna "variser" on tänaseks muutunud silmakirjalikkuse sünonüümiks. Ometi oli just variseride liikumine Jeesuse ajal rahvuslik vagadusliikumine, mis ammutas oma jõu Pühakirjast ja rahva traditsioonidest. Kuid nagu elus ikka, kus valgust, seal varje. Meie tugevus võib aja jooksul kujuneda meie suurimaks nõrkuseks.
Variseri nõrkus lõi välja palveelus. Tänades Jumalat kõige hea ja positiivse eest, vaatab ta korraga üle õla ja lisab veel ühe tänupalve: "Ma tänan sind, et mina ei ole niisugune nagu muud inimesed: röövijad, ülekohtused, abielurikkujad, ega ka niisugune nagu see tölner." Tänupalve, mille keskmes seisab Mina ja mis lõpeb võrdlemisega, on algusest peale hukatuslik.
Tölneri elus pole midagi, mille eest tänada. Ta tunneb seda ka ise öeldes: "Issand ole mulle patusele armuline!" Jeesus ütleb: "Ma ütlen teile, tema läks alla oma kotta õigeks mõistetult..."
Sõbrad, see, mis meid ülendab, ei ole meie enesehinnang. Jeesus ütleb meile, et sügavalt vaimulik ja õnnistatud elu algab realistlikust enesehinnangust, mille aluseks on Jumal ja Tema arm.

Pärast lõpupalvet lauldi ühiselt: "Ma tänan Sind Jeesus Su tõotuste eest..."


2 comments:

  1. Tänan,Pastor Joosep, et sinu sõna jõuab ka meieni siia kodukogudusse!Õnnistusi teile kõigile!

    ReplyDelete
  2. Aitäh!On õnnistav saada osa neist jutlustest.Tölneri ja variseri lugu on üks mõtlemapanevamaid.Inimene,kes nii väga igatses ja tahtis teha kõike õigesti ja üritas kinni pidada kõigist seadustest ja ettekirjutustest,oli ometi oma südames kohtumõistja ja näpuga näitaja.Mõtlemisainet annab see lugu palju.
    Olgu teie võõrsiloleku aeg õnnistatud ja soojad tervistused meie pere poolt.

    ReplyDelete